Untuk kelas X IPA 1 jam ke 1-2,
kelas X IPA 5 jam ke 3-4 dan kelas X IPS 1 jam ke 7-8
Assalamualaikum Wr. Wb.
Selamat pagi untuk kelas X IPA 1 dan X IPA 5, dan selamat siang
untuk kelas X IPS 1 Tetap semangat walaupun belum ketemu langsung ya....
Untuk kelas X IPA 1 kita melanjutkan materi kemarin, pertemuan ini kita
akan membahas KD. 3.7 Mengidentifikasi nilai-nilai dan isi yang terkandung
dalam hikaya (cerita rakyat) baik lisan maupun tulisan.
Tujuan pembelajaran:
Melalui kegiatan pembelajaran daring dengan model Discovery
Learning, peserta didik dapat mengidentifikasi unsur intrinsik dan
nilai-nilai yang terkandung dalam hikayat ( moral, sosial, agama,budaya dan
pendidikan) baik lisan maupun tulisan dengan menunjukan sikap religius,
disipilin, tanggung jawab dan percaya diri selama proses pembelajaran.
Hikayat Raja Donan
Kisah berlaku di Gunung Mandi Angin yang diperintah
oleh Raja Madong Bongsu. Baginda dikurniakan seorang putera yang lahir dengan
penuh keajaiban. Apabia dilahirkan, puteranya jatuh ke tikar, tikar koyak,
jatuh ke lantai, lantai patah dan akhirnya jatuh ke tanah. Kemudian diambil
oleh Bidan Nan Tujuh. Lahir bersama puteranya, sebilah pedang di tangan kanan,
sebiji telur di tangan kiri dan selaras senapang di bahu kanan. Puteranya
dinamakan Raja Donan atau turut dikenali dengan Awang Donan.
Raja Madong Bongsu memanggil Nujum Nan Tujuh ke istana
untuk menilik nasib baik atau buruk puteranya. Enam orang nujum membuat tilikan
Raja Donan akan membawa celaka kepada negeri Gunung Mandi Angin. Manakala Nujum
Nan Bongsu menilik Raja Donan akan membawa tuah kepada negeri Gunung Mandi
Angin. Raja Madong Bongsu percaya kepada tilikan enam orang nujum dan mengambil
keputusan untuk membunuh puteranya. Namun, hasrat baginda tidak kesampaian
kerana dihalang oleh Temenggung Bendahara dan Mak Inang Tanda Pengasuh. Raja
Donan dibawa mengembara ke Pulau Sembilan dan dipelihara di sana oleh mereka
berdua dengan penuh kasih sayang.
Setelah meningkat remaja, Raja Donan menebang buluh untuk membuat seruling di tepi sebatang sungai tetapi tidak berjaya. Ketika itu, datang seekor gagak betina yang buta bersama seekor anaknya ke tempat Raja Donan. Burung gagak bersetuju untuk mengajar Raja Donan membuat seruling, dengan syarat Raja Donan memberikan kerak nasi kepada anaknya. Raja Donan telah memukul mata gagak dengan kerak nasi dan dengan takdir tuhan, mata gagak yang buta menjadi celik. Kemudian burung gagak mengajar Raja Donan cara untuk membuat seruling. Gagak menyuruh Raja Donan menebang buluh dan dicampakkan ke air dan mengambil buluh yang hanyut ke hulu sungai untuk dibuat seruling.
Pada waktu malamnya, Raja Donan membakar gobek untuk menyelar buluh seruling. Ketika itu, Raja Donan terdengar bunyi dentuman bedil dari arah negeri ayahandanya yang memberi alamat bahawa negeri Gunung Mandi Angin diancam musuh. Setelah meminta izin daripada Temenggung Bendahara dan Mak Inang Tanda Pengasuh, Raja Donan melayang ghaib ke negeri Gunung Mandi Angin untuk membantu ayahandanya.
Setelah meningkat remaja, Raja Donan menebang buluh untuk membuat seruling di tepi sebatang sungai tetapi tidak berjaya. Ketika itu, datang seekor gagak betina yang buta bersama seekor anaknya ke tempat Raja Donan. Burung gagak bersetuju untuk mengajar Raja Donan membuat seruling, dengan syarat Raja Donan memberikan kerak nasi kepada anaknya. Raja Donan telah memukul mata gagak dengan kerak nasi dan dengan takdir tuhan, mata gagak yang buta menjadi celik. Kemudian burung gagak mengajar Raja Donan cara untuk membuat seruling. Gagak menyuruh Raja Donan menebang buluh dan dicampakkan ke air dan mengambil buluh yang hanyut ke hulu sungai untuk dibuat seruling.
Pada waktu malamnya, Raja Donan membakar gobek untuk menyelar buluh seruling. Ketika itu, Raja Donan terdengar bunyi dentuman bedil dari arah negeri ayahandanya yang memberi alamat bahawa negeri Gunung Mandi Angin diancam musuh. Setelah meminta izin daripada Temenggung Bendahara dan Mak Inang Tanda Pengasuh, Raja Donan melayang ghaib ke negeri Gunung Mandi Angin untuk membantu ayahandanya.
Berlaku pertarungan hebat antara Raja Madong Bongsu dengan Raja Mambang Nan Tujuh. Raja Madong Bongsu berjaya membunuh Mambang Nan Tua bersama lima lagi Raja Mambang. Tetapi akhirnya Raja Madong Bongsu berjaya dibunuh pula oleh Raja Mambang Nan Bongsu. Raja Donan kemudiannya berpura-pura baik sebagai satu muslihat untuk membunuh Raja Mambang Nan Bongsu. Raja Donan menjadikan Raja Mambang Nan Bongsu sebagai bapa angkatnya dan belajar ilmu persilatan dengannya. Ketika belajar bersilatlah Raja Donan Berjaya membunuh Raja Mambang Nan Bongsu. Ketujuh-tjuh bangkai Raja Mambang Nan Tujuh dijadikan makanan buaya putih.
Sebelum pulang ke Pulau Sembilan, Raja Donan telah menghidupkan kembali ayahandanya yang mati dibunuh Raja Mambang Nan Bongsu. Mayat ayahandanya diletakkan di atas sebidang tikar putih dan kain putih. Kemudian berseru-seru kepada Allah S.W.T dan membangkitkan asal usul keturunannya. Pada masa yang sama, Raja Donan menabur beras putih sebanyak tiga kali dan mengenakan lidi nyiur gading kepada mayat ayahandanya.Permaisuri telah memberitahu Raja Madong Bongsu bahawa baginda telah dihidupkan oleh anakandanya Raja Donan. Raja Madong Bongsu insaf dengan kesilapan yang telah dilakukan dan berhasrat untuk mencari anakandanya. Baginda berangkat ke Pulau Sembilan dan berjumpa dengan tiga orang pemukat yaitu penyamaran Raja Donan, Temenggung Bendahara dan Mak Inang Tanda Pengasuh. Setelah gagal bertemu dengan anakandanya, Raja Madong Bongsu pulang semula ke negeri Gunung Mandi Angin. Raja Madong Bongsu pergi kali kedua ke Pulau Sembilan untuk mencari dan ingin bertemu dengan anakandanya.namun usahanya juga gagal kerana Raja Donan, Temenggung Bendahara dan Mak Inang Tanda Pengasuh menjelma menjadi gabus.
Materi di atas
untuk kelas X IPA 1 jam 1 dan 2 silahkan dibaca cerita hikayat di
bogger.sebutkan : tema, alur, latar dan amanat. jawabannya kirim ke WA ibu.
Untuk kelas X IPA5 jam ke 3-4 dan kelas X IPS 1jam ke 7-8 cukup kalian baca pengertian yang sudah ibu tulis di blogger dan salin ke buku catatan bahasa Indonesia.
Materi
Pembelajaran: - Pengertian teks hikayat
- Ciri-ciri hikayat
- Unsur intrinsik hikayat
- Isi hikayat
- Nilai-nilai hikayat
Hikayat adalah
karya sastra lama berbentuk prosa yang mengisahkan kehidupan keluarga istana
atau kaum bangsawan.
Ciri-ciri
hikayat :
1. Menggunakan
bahasa melayu lama.
2. Pralogis,
yaitu cerita yang terkadang sulit diterima akal.
3. Istana
sentris, pusat cerita ada dalam istana.
4. Anonim
artinya tidak ada nama pengarangnya.
5. Statis yaitu
bersifat baku dan tetap.
6. Menggunakan
kata arkais kata yang kini tidak lazim digunakan.
Contohnya : Sebermula, hatta, dan syahdan.
Unsur intrinsik
hikayat :
1. Tema
2. Alur
3. Latar
4. Tokoh
5. Amanat
6. Sudut Pandang
7. Gaya
Isi hikayat :
- Siapa tokohnya
- Apa yang
dilakukan
- Bagaimana iya
melakukan
- Siapa
- Dimana
- Apa hasil yang
dilakukan
Nilai-nilai
hikayat :
1. Nilai moral
2. Nilai sosial
3. Nilai agama
4. Nilai
pendidikan
5. Nilai budaya
Terimakasih
anak-anakku yang sudah mempelajari materi hikayat di atas.
Wasalamualaikum
Wr. Wb.
Oh iya... nak
ini ada satu kata mutiara dari ibu...
Jadilah siswa
yang memiliki ilmu yang tinggi bagai bintang di langit.
Zahwa natasya hamzah
BalasHapusX IPA 1
Nama: Dwi Alvina Damayanti
BalasHapusKelas: X IPA 1
nisrina amalia putri
BalasHapusX IPA 1
Nana Marsanda
BalasHapusX IPA 5
Mutiara Khairunnisa
BalasHapusX IPA 1
Dhita Octarina
BalasHapusX IPA 5
R dia permatasari
BalasHapusX IPA 5
Amanda Intan Nuraini
BalasHapusX IPA 5
Mutiara ajeng pratiwi
BalasHapusX ipa 5
firza ariandini
BalasHapusX IPA 1
Regina chanda veronica
BalasHapusX ipa 1
Nensi ervila putri
BalasHapusx ipa 5
Indi Ananda Nazwa
BalasHapusX IPA 1
Ayu nabila febyana
BalasHapusX ipa 5
Mareta Agnesa Riama
BalasHapusX IPA 1
Yodha wiryawan
BalasHapusX IPA 1
M.Steven Aditya Maryono
BalasHapusX IPA 5
Ulya Chairun Nissa
BalasHapusX IPA 1
Azianisa Eka Al Yhasa
BalasHapusX IPA 5
Azianisa Eka Al Yhasa
BalasHapusX IPA 5
Chitra Pinasvita Maharani
BalasHapusX IPA 1
Ridho Bagas Prayoga
BalasHapusX IPA 5
Natasyah Amanda Novi Syahfitri
BalasHapusX IPA 5
Ammar Zahirah A.I
BalasHapusX Ipa 5
Ahmad Duta Prima Pahlevi
BalasHapusX IPA 1
Nuzula Ratu Lediana
BalasHapusX ipa 5
Novela Tri Wulandari
BalasHapusX IPA 1
Zyea sabita salma
BalasHapusX IPA 1
nadia Widi a
BalasHapusX IPA 1
Benardy Fatih Wicaksono
BalasHapusX IPA 5
Chintia indri audina
BalasHapusX ipa 5
Zidan Habib Hasanudin
BalasHapusX IPA 5
Tristia Mei Rinanda
BalasHapusX IPA 5
Cantika Dina
BalasHapusX IPA 5
Faisa Ananta Widya
BalasHapusX IPA 5
Wahyu Dwi Iswantoro
BalasHapusX IPA 5
Lidia Nabela
BalasHapusX IPA 5
Deva Rifal Adhari
BalasHapusX IPA 5
Adila via bangsawan
BalasHapusX IPA 1
Nova Aprilia
BalasHapusX IPA 1
M. Dany Nurdin
BalasHapusX IPA 5
citra rahmadani
BalasHapusX IPA 1
Shofiyyah nur aziza
BalasHapusX IPA 1
Sisilia ratu intana
BalasHapusX ipa 1
Sultan Aznam Hossen
BalasHapusX IPA 1
Sultan Aznam Hossen
BalasHapusX IPA 1
Alya aida salma
BalasHapusx ipa 5
Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.
BalasHapusShanaya Aulia Irvan
BalasHapusX IPS 1
Sihab wildan X IPS 1
BalasHapusGalang Bayu Aji
BalasHapusX IPS 1
M ilham
BalasHapusX ips 1
Nur Yasmin Azzahra
BalasHapusX IPS 1
Muhammad Afgan shaq
BalasHapusX IPS 1
Annisa Dwi Handayani
BalasHapusX IPS 1
Hervina Sari
BalasHapusX IPA 1
Bintang Anugrah
BalasHapusX IPS 1
Aisyah Nur Jannah
BalasHapusX IPS 1
Achmad Nugraha Ramadhani
BalasHapusX IPS 1
Kurniawan Sidiq
BalasHapusX IPS 1
Mayang Duwi Lestari
BalasHapusX IPS 1
Cut Yusi Ratu Aulia
BalasHapusX IPS 1
Andrea Wijaya
BalasHapusX IPA 5
Elnisa Aurra
BalasHapusX IPS 1
Rafa Muhammad Rayhan
BalasHapusX IPA 5
Anita putri
BalasHapusX Ipa 5
M Ziddan Asshuffi
BalasHapusX IPS 1
Tiara Eka Putri
BalasHapusX IPS 1
Galih Egi Sandi
BalasHapusX IPA 1
Fitria Nuraini
BalasHapusX IPA 1
Anita putri
BalasHapusXipa 5
afiya raihana X IPA 1
BalasHapus